Ga je een webshop beginnen? Dan sta je voor een van de mooiste uitdagingen die er is. Als je het aan ons vraagt tenminste. Maar waar moet je nu rekening mee houden als het om de kosten gaat. Er komt namelijk veel op je af. Van de fase waarin jij je webshop nog aan het voorbereiden bent tot het uiteindelijk live zetten. Het vraagt om de nodige investeringen en in tijd en vooral geld. Laten we de kosten op rij zetten.
Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Je hebt na het maken van een plan als eerste te maken met een inschrijving. Hoewel deze je slechts 50 euro kost nemen we deze wel mee in ons overzicht. Omdat je simpelweg niet kunt starten zonder deze belangrijke stap. Wanneer je bent ingeschreven ontvang je ook een BTW nummer via de belastingdienst en kom je in het KVK register.
Investering in webwinkel software
Na je inschrijving is het zaak om je plek op internet te registreren en webwinkel software aan te kopen. Dit kan verschillende kosten met zich meebrengen. Je kunt denken aan de kosten voor het registreren van een domeinnaam en de webwinkel software die je wilt gaan gebruiken. De kosten voor een domeinnaam zijn misschien te verwaarlozen met ongeveer 10 euro, waar software voor jouw webwinkel soms behoorlijk in de papieren kan lopen. Goed opletten dus waar je voorkeur naar uitgaat. Tot maar liefst duizenden euro’s per jaar.
Operationele bedrijfskosten van je webshop
Tot slot heb je te maken met operationele kosten. Deze kosten bestaan uit het aanvragen van een rekeningnummer en plek om online betalingen te ontvangen. Ook hierin zijn er een aantal verdienmodellen beschikbaar. Van een vast bedrag per maand betalen tot een percentage van iedere transactie. Het is goed om te berekenen welke voor jouw het meest rendabel is.
Webwinkel promotie en optimalisatie
Een webwinkel starten is leuk! Maar zonder goede promotie en search engine optimization ben je nergens. Maar hoe pak je dit op een goede manier aan? Je kunt je misschien ook wel voorstellen dat dit heel specialistisch werk is. Waarbij een juiste aanpak maatwerk is dat het verschil kan maken. Daarom is het van belang om te zoeken naar de juiste specialisten. Zoek naar een SEO specialist om je webshop (organisch) vindbaar te maken in de zoekmachine. En zoek naar een social media specialist als je jouw doelgroep via socials media wilt bereiken.
Investeren in promotie en optimalisatie van je webwinkel is dus een heel slimme keuze als je meer klanten wilt ontvangen en geld wilt verdienen. Waarbij de kosten net als pakketten maatwerk blijft. Laat je hierin adviseren zodat je precies weet wat je kunt verwachten als het om de kosten gaat.